Uw winkelwagen is leeg.
Verder winkelen


altijd overzicht op de ingangen van jouw huis

Werking van het Deur-/raamcontact

Het WoonVeilig deur-/raamcontact is een draadloze accessoire waarmee je altijd het overzicht hebt op alle ingangen van je huis. Je bevestigt het deur-/raamcontact aan een deur of raam en via een magneetcontact registreert het deur-/raamcontact wanneer een deur of raam wordt geopend of gesloten. Bij het openen van de deur of het raam gaat het alarm af en krijgen jij en je contactpersonen direct een alarmmelding per SMS, telefonisch of per e-mail.

Onderdelen van het deur-/raamcontact:

1. Statuslampje & Aanmeldknop:

geeft de status van het deur-/raamcontact aan en fungeert als aanmeldknop voor de sensor.

2. Montagegaten:

om het deur-/raamcontact met schroeven aan de deurpost of muur te bevestigen.

3. Batterijlipje:

nadat dit plastic lipje is verwijderd, wordt het deur-/raamcontact actief.

4. Schroef:

om het deur-/raamcontact mee te openen.

Installeren

Het installeren van een deur-/raamcontact is zeer eenvoudig en valt uiteen in twee delen:

Het aanmelden deur-/raamcontact op het alarmsysteem*

1. Verwijder het plastic batterijlipje aan de achterkant van het deur-/raamcontact om de batterij te activeren.

2. Controleer op de huiscentrale of het alarm is uitgeschakeld: beide lampjes branden groen.

3. Op de achterkant van de huiscentrale: druk minimaal 7 seconden op de knop "Bevestigen" tot het statuslampje groen knippert.

4. Druk nu op de aanmeldknop van het deur-/raamcontact. De huiscentrale geeft een pieptoon wanneer het deur-/raamcontact succesvol is aangemeld.

5. Druk nogmaals op de knop "Bevestigen" van de huiscentrale als je geen accessoires meer wilt aanmelden. Het statuslampje stopt met knipperen.

6. Log nu in op je WoonVeilig account en ga naar het tabblad "Alarmsysteem". Hier zie je na enkele minuten het aangemelde deur-/raamcontact verschijnen.

Tip: Verander de naam van het deur-/raamcontact zodat het deur-/raamcontact gemakkelijk te herkennen is. Dit is zeker handig als je meerdere deur-/raamcontacten hebt.

*Het betreft hier de procedure voor additionele deur-/raamcontacten. Het deur-/raamcontact dat onderdeel uitmaakt van het WoonVeilig Alarmsysteem startpakket is reeds vooraangemeld.

Het monteren van het deur-/raamcontact:

Test altijd eerst met de afstandsbediening of de gewenste montageplek binnen het bereik van de huiscentrale valt.

Belangrijke richtlijnen:

  • Het deur-/raamcontact dient bij voorkeur te worden bevestigd op de deurpost of het raamkozijn en de magneet bij voorkeur op de deur of het raam. Zorg er ook altijd voor dat het deur-/raamcontact op een droge locatie hangt omdat deze niet weerbestendig is.
  • Op de lange zijde van het deur-/raamcontact bevinden zich twee ribbels. Hier bevindt zich de interne magneetsensor van het deur-/raamcontact. Voor een juiste werking monteer je de magneet zo dicht mogelijk bij deze twee ribbels.
  • Bij een gesloten deur of raam mag de afstand tussen de twee ribbels van het deur- /raamcontact en de magneet niet meer dan 2 cm bedragen.

Het bevestigen van het deur-/raamcontact kan op 2 manieren:

  • door middel van de meegeleverde dubbelzijdige plakstrips.
  • door middel van de meegeleverde schroeven, pluggen en witte afdekdopjes.

Kijk hier voor een uitgebreide bevestigingsinstructie met de schroeven of voor meer informatie over het installeren van het deur-/raamcontact.

Testen

Om een juiste werking van het deur-/raamcontact te controleren is het aan te raden het te testen. Dat kun je op een van de volgende manieren doen:

1. Schakel het alarmsysteem in met de afstandsbediening (d.m.v. de knop met het rode hangslot) en open de deur of het raam waar het deur-/raamcontact is bevestigd. Wanneer het alarm geactiveerd wordt, is het deur-/raamcontact correct geïnstalleerd.

2. Druk minimaal 7 seconden op de knop "Bevestigen" aan de achterkant van de huiscentrale. Het lampje “Status” van de huiscentrale knippert groen. Het deur-/raamcontact werkt correct als de huiscentrale 2 pieptonen geeft wanneer je de deur of het raam met het deur-/raamcontact opent. Als je klaar bent met testen, druk dan nogmaals enkele seconden op de knop "Bevestigen" van de huiscentrale.

Onderhoud

Het deur-/raamcontact wordt gevoed door twee 1,5V AAA (LR03) alkaline batterijen en geeft zelf aan wanneer de batterij bijna leeg is. Als de batterij nog ongeveer een maand voeding heeft krijg je de volgende meldingen wanneer je de WoonVeilig Beveiligingsdienst hebt:

1. Per sms, telefonisch of per e-mail ontvang je eenmalig een waarschuwing.

2. In je WoonVeilig account vind je onder het tabblad "Alarmmeldingen" de melding "Batterij bijna leeg".

3. Het statuslampje op het deur-/raamcontact begint te knipperen.

4. Op de huiscentrale knippert het lampje “Status” rood/groen. Nadat de batterij is vervangen zal de huiscentrale weer in de normale status terugkeren.

Tip: Wist je dat je zelf altijd de batterijstatus van jouw accessoires kunt bekijken in de WoonVeilig app?

1. Open de WoonVeilig App

2. Selecteer in het menu de optie 'Instellingen'.

3. Open in het instellingenmenu de optie 'Mijn slimme accessoires'.

4. Je ziet nu direct de verbinding- en batterijstatus van iedere accessoire die met jouw WoonVeilig Alarmsysteem is verbonden.

Hoe vervang je de batterijen van het deur-/raamcontact?

1. Controleer of het alarm is uitgeschakeld.

2. Draai de schroef aan de onderkant van het deur-/raamcontact los en verwijder de voorkant.

3. Verwijder beide batterijen, druk op de knop van het deur-/raamcontact om eventuele restspanning te verwijderen en wacht 5 minuten met het plaatsen van de nieuwe batterijen.

4. Plaats de twee nieuwe 1,5V AAA (LR03) alkaline batterijen. Let op de juiste positie van de polen.

5. Plaats de voorkant van het deur-/raamcontact terug en draai de schroef aan de onderkant van het deur-/raamcontact vast.

Om er zeker van te zijn dat het deur-/raamcontact na het vervangen van de batterijen goed functioneert, kun je nogmaals de testprocedure doorlopen.

Advies of hulp nodig?

Mocht je na het lezen van deze pagina toch nog vragen hebben of advies willen dan staan wij klaar om jou van dienst te zijn. Veel informatie over onze accessoires vind je op de pagina veelgestelde vragen. Mocht je het antwoord op jouw vraag daar niet kunnen vinden, neem dan contact met ons op:

-Telefonisch via 088 383 88 38 (lokaal tarief). Wij zijn op werkdagen van 08.00 tot 20.00 uur bereikbaar.

-Per e-mail: klantenservice@woonveilig.nl

Andere accessoires

Wil je meer weten over andere WoonVeilig accessoires? Klik dan op een van de onderstaande producten om er meer informatie over te lezen: